Sveriges Skateboardförbund bildades i januari 2012 på initiativ av föreningarna KFUM FryshusetFritid (Stockholm Skatepark), Föreningen Bryggeriet Malmö, Borlänge KFUM och No Limit. Under många år hade skateboardföreningarna i landet inte haft något eget förbund att vända sig till vilket vi ville göra något åt. Efter en intensiv uppstart blev Sveriges Skateboardförbund medlem i Riksidrottsförbundet 2013.

Sveriges Skateboardförbund samlar all kunskap, kraft och energi som finns i de många lokala skateboardföreningarna ute i landet och är en plattform där dessa föreningar kan få stöd, råd och inspiration i sitt arbete. Sveriges Skateboardförbund värnar om skateboardingens särart. Skateboardscenen i Sverige är idag en fungerande community där vi stöttar, samarbetar och lär utav varandra. Vi är inte ett tungt, auktoritärt förbund som bara ger förmaningar utan ett stödjande, vägledande förbund som hjälper till där det behövs. Vi tror på bredd, glädje och en enorm utvecklingspotential, utifrån varje utövares egna villkor.

.