FÖRENINGSDRIFT

Avsnitt 1:  Starta & driva förening  |  Avsnitt 2:  Riktlinjer för verksamhet  |  Avsnitt 3:  Anläggning

Starta och driva en förening

Här hittar ni nedladdningsbara dokument och mallar som gör ert styrelsearbete enklare. Allt från att starta en förening till hur ni gör en budget. Ni hittar även exempel på styrelsemöte/kallelse, förslag på stadgar, årsmötesprotokoll, bokslut m.m. Mallarna är till för er att använda men det är viktigt att ni anpassar dem och gör dem till er egna, inte bara kopierar rakt av.

Här kan ni ladda ner ett nybildningsprotokoll där det redan är ifyllt vad ni behöver gå igenom för att starta en förening.
Ni ansöker om organisationsnummer hos skatteverket, blanketten hittar ni här:

Ladda ner dokument

Föreningens stadgar är föreningens regler, rättigheter och skyldigheter.
Här hittar ni exempel på stadgar från en skateboardförening. Inspireras och gör dem till era egna.

Ladda ner dokument

Här finns exempel på både dagordning och protokoll för ert styrelsemöte.

Ladda ner dokument

Här hittar ni exempel på budget samt en budgetmall som "gör matematiken åt dig". Det är bra att göra en budget för året så att ni vet vad ni har att röra er med och hur mycket pengar ni behöver få in för att bedriva verksamheten eller genomföra ett projekt.

Ladda ner dokument

En verksamhetsplan är er planering över vad föreningen ska eller vill göra under året. Här hittar ni exempel på hur den kan se ut.

Ladda ner dokument

Här finns exempel på både ett bokslut och mall för att göra ett eget.
Ett bokslut är en ekonomisk redovisning för verksamhetsåret som måste göras varje år.

Ladda ner dokument

En verksamhetsberättelse är styrelsens rapport över vad föreningen gjort under året. Ladda ner ett exempel här.

Ladda ner dokument

En revisionsberättelse ska skrivas av föreningens revisor som styrker att bokslutet och föreningens ekonomi skötts regelrätt.
Er revisor behöver inte vara auktoriserad men ska vara minst 18år fyllda och veta hur hen genomför sitt uppdrag. Ingen i styrelsen kan vara revisor och inte heller någon som har maktposition gentemot styrelsen eller tvärtom.

Ladda ner dokument

Här hittar ni exempel på både kallelse, dagordning och protokoll för ert årsmöte.

Ladda ner dokument

Svara på dessa frågor inom föreningen och få en fair bild av hur er verksamhet och organisation ser ut just nu. Perfekt att göra på ett styrelsemöte och/eller tillsammans med engagerade i verksamheten.

Riktlinjer för verksamhet

I detta avsnitt hittar ni tips på hur ni i er förening och verksamhet kan inkludera fler och tillsammans kan skapa den värdegrund som er förening vilar på. Ni hittar också förbundets riktlinjer på hur ni bör agera om någon i er förening blir utsatt för trakasserier och/eller kränkande behandling.

Här kan ni ladda ner tips för att ta fram en värdegrund.

Ladda ner dokument

Att skapa Inkludering. Här hittar ni inkluderings-checklistan samt en förklaring på vad inkludering och exkludering innebär.

Ladda ner dokument

Här kan ni ladda ner riktlinjer för att hantera fall av kränkande behandling, trakasserier, sexuella trakasserier och övergrepp.

Vi gör det tillsammans!

En kartläggning av ledarrollen i svenska skateboardföreningar. Den sammanfattade rapporten!

Ladda ner rapporten

Vi gör det tillsammans!

Vill du ta del av intervjuer med ledare inom skateboardsverige som ger sin syn på ledarskap och inkludering? Här hittar ni den fullständiga utredningen och kartläggningen av ledarrollen i  svenska skateboardföreningar!

Ladda ner hela utredningen

Hur arrangeras en skatetävling?

Här finner ni några handfasta tips hur ni lägger upp arbetet före, under och efter tävlingen så allt flyter på så smidigt som möjligt.

Anläggning

Här hittar ni information kring anläggningsfrågor, ekonomi, drift och skötsel. Både för inomhus och utomhus.

Besök våra rekommendationer kring hantering av säkerheten i våra skateparker. Där kan du även ladda ner dem i PDF-format.

Ta mig dit genast

Här hittar du tips, goda exempel, olika typer av finansiering vid byggnation/ombyggnation, kommunala bidrag och mycket mer.

Ladda ner dokumentet