Idrottslyftet 2019

Huvudsyftet med Idrottslyftet är:

"Att utveckla verksamheten så att barn och unga i åldern 7 - 25 år väljer att idrotta i förening och stimuleras till ett livslångt idrottande i föreningsidrotten"

Idrottslyftet är ett viktigt verktyg som ger föreningar och förbund stöd att vara med på en resa där vi tillsammans utvecklar svensk idrott mot 2025.

Nedanför ser ni de olika kategorierna ni kan ansöka om, har ni frågor eller vill diskutera idéer och projekt, tveka inte att ringa oss: Kontakt

För att ni ska få en tydligare bild av er förening och verksamhet; gör en föreningsutvärdering genom att minst 3 personer från styrelsen/verksamhetsledare diskuterar och besvarar några frågor om föreningen. Besvara frågorna för att se var ni är bra på, vad ni inte är så bra på, få en bild av vart ni är i dag och vad ni bör göra för att nå era mål med föreningen.

Frågorna hittar ni här: Föreningsutvärdering.

1. Föreningsutveckling:

Här kan ni söka stöd för er utveckling i föreningen med fokus på struktur i styrelse eller för verksamhetsledare och engagerade medlemmar.

"Bättre struktur = mer tid att åka skateboard"

Kanske behöver föreningen mer kunskap om hur ni leder en ideell förening, vad styrelsen har för uppgift, på vilket sätt ni smidigast kan sköta er verksamhet eller är det dags att uppdatera er värdegrund?
Vi på skateboardförbundet har inför 2019 tagit fram en egen utbildning som ni som förening kan gå online och/eller i samband med att vi kommer till er på ett föreningsbesök.
Även SiSU idrottsutbildare erbjuder kurser som tar er till nästa nivå.
Tveka inte att anmäla er till utbildningar. Hos oss kan ni söka stöd för resor, kursavgift etc.
Kanske vill ni bjuda hem en föreläsare/utbildare till er förening?
• Vår egen webbutbildning för föreningskunskap, jämställdhet och ledarskap hittar ni här Länk
(inlogg erhålls av er föreningskontakt på förbundet. Kontakt )
• SISU´s utbildningar: SISU

2. Jämställdhet:

Vi önskar att se en större mångfald inom skateboarding. I denna kategori kan ni söka pengar för projekt som ämnar rekrytera och/eller behålla t.ex. tjejer, icke-binära eller andra underrepresenterade grupper i föreningen. Exempel är: prova-på verksamhet med gratis lånebrädor i skatehallen/parken, föreläsningar, utbytesresor, tävlingar, eller projekt där underrepresenterade grupper får ta plats på sina villkor med mål att alla oavsett kön kan åka tillsammans.

Om ni som förening vet ATT ni vill skapa en jämställd och inkluderad verksamhet men inte vet HUR, kontakta oss på förbundet så hjälper vi er att hitta metoder som hjälper er i rätt riktning.
Vi vill även tipsa om våra vänner och jämlikhetsexperter på Makeequal.se som erbjuder utbildning/workshop hos er förening som ni kan söka stöd via idrottslyftet för att genomföra.

Ett tydligt projekt som riktar sig till nybörjare från ortens alla hörn är Hela Orten Rullar. Syftet med projektet är att inkludera underrepresenterade grupper som inte tagit del av skateboardkulturen tidigare. Målet är att genom skateboardåkning föra ungdomar på er ort närmare varandra och ta del av föreningslivet. Projektet har en egen kategori när man ansöker om idrottslyftet i idrottonline. Läs mer om Hela Orten rullar här: helaortenrullar.se

3. Ledarutveckling:

Föreningarna ska kunna söka stöd till att utbilda och rekrytera ledare. Detta förbättrar verksamheten och kan öka medlemmarnas engagemang om de får bra ledare att vända sig till. Exempelvis kan man skicka sina ledare på utbildningar, göra egna utbildningar/workshops osv.
Läs vår utredning om Ledarrollen inom skateboard här: LÄNK
Ska ni ha skatecamp/skateskola och vill utbilda era ledare, se till att gå vår webbutbildning för skateboardledare: LÄNK
(inlogg erhålls av er föreningskontakt på förbundet. Kontakt )

4.
Fria projekt:

Vi lämnar det även öppet för de kreativa föreningarna att komma in med egna projekt.

5.
Nybörjarvänliga ytor:

Större anläggningsstöd till nybyggnad eller ombyggnad ser vi gärna att ni i första hand söker från ert idrottsdistrikt. Läs mer om det här: LÄNK
Vi tar dock emot ansökningar om max 50 000 kr som leder till att öka tillgången av skateytor anpassade för nybörjare.
(Stödet kan maximalt utgöra 50 procent av investeringskostnaden. Tex; Söker ni 10 000 kr behöver ni själva ha minst 10 000 kr eller en annan finansiär som går in med samma summa eller mer)

Ansökningstillfällen:

Det finns två ansökningstillfällen per år;

Deadline för period 1: 31 maj
Deadline för period 2: 31 september

Begränsningar per ansökningsperiod

• Max en ansökan per ansökningskategori
• Max två ansökningar per ansökningsperiod
• En förening kan max beviljas bidrag på totalt 50 000:- per ansökningsperiod
• Högsta summa att söka inom samtliga kategorier är 50 000:-
• Bidrag till kommunal hallhyra beviljas inte

Krav som måste vara uppfyllda

• Aktiviteten måste avse verksamhet inom perioden 1 januari – 31 december 2019
• Medlemsavgiften till förbundet skall vara betalad
• Tidigare idrottslyftprojekt ska vara återrapporterat
• Medlemsregistret skall vara aktivt och ifyllt
• Ansökningar tas enbart emot via föreningens IdrottOnline-sida (www.idrottonline.se)

Övriga ansökningsmöjligheter

• Bidrag till skolsamverkan och andra samverkansprojekt med parter utanför idrotten i syfte att bli flera medlemmar kan ansökas via respektive distriktsförbund (t.ex. Värmlands idrottsförbund, Stockholms idrottsförbund, Skånes idrottsförbund etc.)
• Bidrag till anpassning och utveckling av idrottsmiljöer (hallar m.m.) kan sökas via respektive distriktsförbund genom kontakt och  idrottonline
• Bidrag till verksamhetsutvecklande och kvalitetshöjande projekt utifrån SISU:s Värdefullt-satsning kan även sökas via respektive SISU distrikt

Idrottslyfts-applikationen når ni via er föreningssida på IdrottOnline.

När ni är inne på er föreningssida på idrottOnline (och har tilldelad roll: kassör, ordförande eller idrottslyft-ansvarig)
• Klicka på "Idrottsmedel" i menyn, sen på "idrottsmedel" i vänstra menyn.
Här ser ni samtliga idrottsmedel som är tillgängliga för er förening att söka just nu.
• Klicka på önskat idrottsmedel som ni vill söka i "rullgardinen" (t.ex. "IL Föreningsutveckling  2019") och klicka sen på den blå knappen till höger "skapa ansökan/ansök". Följ anvisningarna.

Manual för hur ni gör en ansökan hittar ni här: Idrottsmedel - Förening