Vett & etikett i skateparken

Detta klipp är en introduktion av vett och etikett för nybörjare och föräldrar som planerar att besöka den lokala skateparken. Detta för att förtydliga både befintliga regler, rekommendationer samt oskrivna regler i parkerna. Dessa regler är generella och gäller i både utomhus- och inomhusparker. Märk dock att din lokala skatepark med största sannolikhet har en uppsatt skylt med trivselregler, se till att läsa den innan du rullar in i parken.

”Oskrivna regler i skateparker”

När du kommer till en ny park:

Leta reda på skylten med ordningsregler för parken, vad som gäller i den park du befinner dig i kan skilja sig från park till park. De oskrivna reglerna nedan är generella och rekommenderas till både inomhus- och utomhusparker oavsett vad du åker på.

• Lokalisera hinder/ramper som är vettiga för din kunskap att köra på, är du nybörjare åk på ytor som du behärskar.
  • Om det är några i parken som redan åker, se hur och vart de åker så kommer du att se vad det är för linjer/flöden i parken.
  • Ha ”split vision”. Se att det inte kommer någon från höger, vänster, bakom eller rakt mot dig när du droppar in / åker in i parken. Detta för att undvika kollisioner.
  • Den som redan åker i rampen eller framför dig har företräde.
  • Har du eller någon annan placerat ut sin bräda för att droppa in/åka ner för en ramp visar detta att det är den personens tur att åka. Men kommer det någon åkandes mot dig när din bräda är placerad för att droppa in, ta då snabbt upp brädan och backa så att du inte står i vägen för den som redan kommer i fart.
    OBS! Sätt inte ut din bräda på coopingen/kanten om du ser att någon åker i rampen eller kommer åkandes emot dig.
  • Ska du åka i en Bowl och det är fler som åker, se till att följa turordningen så alla får chans att åka. Har du ramlat under ditt åk i rampen/bowlen är det nästa persons tur att åka.
  •  Sitt inte någonstans i parken, speciellt inte där folk åker, vila kan du göra utanför parken.
  • Stå inte still där du kan vara i vägen för andra som åker.
  •  Om någon ramlar, hjälp den upp och se till att den är ok.
  • Om en bräda kommer flygandes, varna alla runt dig, skrik tex -Bräda! eller -Se upp! Eller liknande.
  • Var ödmjuk och visa god attityd. Om du visar respekt, får du respekt
  • Föräldrar med miniorer/barn:
    Du som förälder är ansvarig för ditt barn och kom ihåg att en skatepark är en anläggning med höga farter.
    Se till att ditt barn åker på ytor i parken som är anpassade för just ditt barns kunskapsnivå. Om du som förälder behöver vara med i parken som stöd se då till att inte stå mitt i en linje/ på en åk yta där andra kommer åkandes så att ni stoppar upp flödet i parken.
    Om det inte finns någon bra nybörjaryta i parken är det bra att öva på att åka någon annanstans, detta för ditt barns säkerhet. En skatepark är inte någon lekplats.
    Kontakta gärna er lokala skateboardförening för nybörjarkurser, aktuellt medlemsföreningar hittar ni HÄR.

Hitta lokala skateparker eller skatespots i Sverige: